Η Οικολογική Κίνηση Κοζάνης για το πρόστιμο Σουφλιά στη ΔΕΗ :

Τι υποκρισία !

Μετά από 4 χρόνια ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανακάλυψε ότι η ΔΕΗ υπερβαίνει τα όρια στα αιωρούμενα σωματίδια και στο SO2 και της επέβαλε πρόστιμο 1.000.000 ευρώ, ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο τζίρο…δύο ωρών λειτουργίας της ΔΕΗ !
Προφανώς πρόκειται για μια κίνηση αντιπερισπασμού του κ. Σουφλιά, ο οποίος, αφού φρέναρε την ίδρυση ξεχωριστού Υπουργείου Περιβάλλοντος (προεκλογική υπόσχεση του κόμματος του), επιχειρεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις με μια παράσταση πολύ κακής ποιότητας.
Διότι εύκολα και εύλογα μπορεί ο καθένας να αναρωτηθεί
πού ήταν ο κ. Σουφλιάς όταν το ίδιο το Υπουργείο του επί σειρά ετών βεβαίωνε με βάση τη νομοθεσία τις υπερβάσεις των ΑΗΣ των ΔΕΗ και τις παραβιάσεις των Περιβαλλοντικών Όρων Λειτουργίας
πού ήταν, όταν οι κατά τόπους νομάρχες επέβαλαν πρόστιμα για το λόγο αυτό,
πού ήταν, όταν ο Συνήγορος του Πολίτη από τον Οκτώβριο του 2005 διαπίστωνε επίσης τις συνεχείς υπερβάσεις των αιωρουμένων,
πού ήταν, όταν το Συμβούλιο της Ευρώπης καταδίκαζε την Ελλάδα και τη ΔΕΗ για τη ρύπανση, μετά από προσφυγή του Ιδρύματος Μαραγκοπούλου,
πού ήταν, όταν τα εθνικά σχέδια για τις εκπομπές του CO2, που ο ίδιος υπέγραφε και απέστελλε στην ΕΟΚ, του τα επέστρεφε ο ομογάλακτος του Επίτροπος για το Περιβάλλον κ. Δήμας, ως άτολμα και ανεπαρκή.

Αλλά το απώγειο της υποκρισίας της Κυβέρνησης, κι όχι μόνο του κ. Σουφλιά, δεν αφορά τις εκπομπές της ιπτάμενης τέφρας, αλλά η πολιτική μας στο θέμα της μείωσης των εκπομπών του βασικού θερμοκηπιακού αερίου, το οποίο κατά 50 % προέρχεται από τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ. Και εξηγούμαστε : Δεν μπορεί από τη μια να δηλώνουμε - δια στόματος του κ. Σουφλιά - ότι πρέπει η χώρα να τηρήσει τις δεσμεύσεις της έναντι του Κιότο η ΔΕΗ να μειώσει δραστικά τις εκπομπές του CO2 κι από την άλλη - δια στόματος του πρώην υπουργού κ. Σιούφα- να υποσχόμαστε προεκλογικά στη Δυτική Μακεδονία όσες λιγνιτικές μονάδες θέλει, δηλαδή να σχεδιάζουμε την αύξηση των εκπομπών του CO2.

Αυτή η πολιτική «μια στο καρφί και μια στο πέταλο» είναι ξεπερασμένη σε όλη την Ευρώπη και αλλά όχι και στην Ελλάδα. Επιβιώνει δυστυχώς, παρότι επικίνδυνη για τη χώρα και για το περιβάλλον, ελλείψει αξιόλογων και διαχρονικών αντιδράσεων από όλο τον πολιτικό κόσμο.

Το οικολογικό κίνημα του Ν. Κοζάνης επωμίζεται και πάλι τοπικά την ευθύνη και το βάρος της αντίδρασης απέναντι στη «μεσαιωνική» ενεργειακή πολιτική της Κυβέρνησης, αλλά και στο νέφος, που θρονιάστηκε και πάλι τις τελευταίες μέρες στα κεφάλια μας.
Θετική η πρωτοβουλία του Συλλόγου Περιβάλλοντος Ποντοκώμης να συγκαλέσει σχετική σύσκεψη και να ηγηθεί της συμβολικής κατάληψης της πύλης του ΑΗΣ Καρδιάς της ΔΕΗ. Όμως οι οικολογικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις πρέπει να χειραφετηθούν από τις λογικές των συνδικαλιστών και των τοπικών αρχόντων που θέλουν και «την πίτα ακέρια και τον σκύλο χορτάτο».
Οφείλουμε πρώτα από όλα να πούμε ένα καθαρό όχι στις νέες μονάδες της ΔΕΗ.

Δεύτερον, να αρνηθούμε τη συμμετοχή μας σε οποιοδήποτε όργανο δεν ξεκαθαρίζει τη θέση του στο θέμα αυτό. (Το Συντονιστικό Όργανο της Νομαρχίας καλλιεργεί αυταπάτες ότι μπορούμε να βγούμε από το τούνελ, επιζητώντας παράλληλα νέες μονάδες της ΔΕΗ, δηλαδή στηρίζοντας το ίδιο ενεργειακό μοντέλο που κατάντησε το νομό μας τον πιο βρώμικο ενεργειακά της Ευρώπης).

Τρίτον να προχωρήσουμε, πέρα από τις καταγραφές τις απογραφές και τις χιλιοειπωμένες διαγνώσεις, σε πιο δραστικά μέτρα όπως :
Πρόληψη και πρόγνωση των επεισοδίων ρύπανσης. Με βάση τις μετεωρολογικές προβλέψεις, τις εκπομπές των καμινάδων και την ποιότητα του λιγνίτη, μπορεί να γίνει μια στοιχειώδης πρόβλεψη των επεισοδίων ρύπανσης και συνεπώς
είτε να ελαττώσουμε το νέφος με μείωση φορτίου, χρήση καλύτερης ποιότητας λιγνίτη (πάντοτε πρέπει να υπάρχει ένα απόθεμα λιγνίτη- «φιλέτου» για το λόγο αυτό), είτε και με το σταμάτημα κάποιας μονάδας, αν χρειαστεί.
είτε να αντιμετωπίσουμε καλύτερα το επεισόδιο ρύπανσης δίνοντας οδηγίες στον πληθυσμό και ειδικά στις ευπαθείς ομάδες (να αποφεύγουν την έξοδο οι ηλικιωμένοι, να αναβάλλονται τυχόν εκδρομές των δημοτικών σχολείων, κλπ).
Απαραίτητος όρος για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος είναι φυσικά η πλήρης εγκατάσταση δικτύου ελέγχου της ποιότητας ατμόσφαιρας, συστηματικές μετρήσεις, άμεση μετάδοση –καταχώρηση και επεξεργασία των δεδομένων και φυσικά ελεύθερη πρόσβαση υπηρεσιών – ερευνητών – φορέων και πολιτών.

Κράτηση ρυπογόνων μονάδων. Η συστηματική υπέρβαση των ορίων εκπομπών σε μια προκαθορισμένη και ρεαλιστική βάση (πχ για 20 ώρες συνεχή υπέρβαση κατά 30% του ορίου)
να αποτελεί έκτακτη αιτία κράτησης της μονάδας εκτός λειτουργίας. Δεν μπορεί να σταματούμε τις μονάδες εκτάκτως μόνο όταν επίκειται μια σοβαρή ζημιά στον εξοπλισμό. Πέρα από το λειτουργικό κόστος υπάρχει και το περιβαλλοντικό κόστος, που πρέπει με συγκεκριμένο και ποσοτικοποιημένο τρόπο να συμπεριληφθεί στις αιτίες έκτακτης κράτησης μονάδας, με παράλληλη φυσικά πρόνοια να μην δημιουργηθεί πρόβλημα στην ενεργειακή τροφοδοσία της χώρας, (λειτουργία των εφεδρικών λύσεων της ΔΕΗ σε συνεννόηση με το κέντρο παραγωγής- κατανομής φορτίου της επιχείρησης). Έτσι θα υπάρχει συνυπευθυνότητα όλης της ιεραρχίας της ΔΕΗ (η οποία συγκινείται μόνο όταν βγαίνει καμιά μονάδα εκτός) και περισσότερη προσοχή στη συντήρηση-βελτίωση ή στην έγκαιρη αντικατάσταση των παλιών ηλεκτροστατικών φίλτρων.

Απογοητευτικές οι δηλώσεις Σουφλιά

Άμεση ανάγκη για ολοκληρωμένη πολιτική προστασίας του περιβάλλοντος

Απογοητευτικές, αν και αναμενόμενες, κρίνονται οι πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις Αρχέλων, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Καλλιστώ, MOm, Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης, Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων, Greenpeace και WWF Ελλάς.

Σύμφωνα με τις δέκα περιβαλλοντικές οργανώσεις, η τραγική περιβαλλοντική κρίση που εξακολουθεί να πλήττει τη χώρα μας, με αποκορύφωμα τις μεγα-πυρκαγιές του καλοκαιριού και το νέο κρούσμα μαζικού θανάτου πουλιών από πληθυσμιακή έκρηξη δύο ειδών κυανοβακτηρίων που αποτελειώνει τη ζωή στην Κορώνεια, έχει συντελέσει σε μια αυξημένη κοινωνική ευαισθητοποίηση και εγρήγορση για την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι, η δημιουργία ξεχωριστού Υπουργείου Περιβάλλοντος, η μη-αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος και η εφαρμογή ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής πολιτικής προστασίας του φυσικού μας πλούτου και της ποιότητας ζωής αναδεικνύονται ως ξεκάθαρα αιτήματα της Ελληνικής κοινωνίας.

Σε αντίθεση όμως με αυτήν την αυξημένη κοινωνική ευαισθησία για το περιβάλλον και με νωπές ακόμα τις προεκλογικές εξαγγελίες για «δυναμική και εξωστρεφή ενεργειακή πολιτική, με έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος», η Κυβέρνηση επιμένει οπισθοδρομικά και ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ προκαλεί, δηλώνοντας πως ο συνδυασμός περιβάλλοντος και δημοσίων έργων κάτω από το ίδιο υπουργείο «είναι υπέρ του περιβάλλοντος»! Θέτει επίσης εκ νέου το θέμα της πολύκροτης συνταγματικής αναθεώρησης του άρθρου 24, προβάλλοντας ως λόγο την «ανάγκη» χρήσης αεροφωτογραφιών της δεκαετίας του '60 και όχι του 1945 για τον ορισμό των δασών, παραβλέποντας πως τέτοια ρύθμιση δεν υπάρχει στο άρθρο 24.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις θεωρούν αποτυχημένη και εις βάρος του περιβάλλοντος τη μέχρι σήμερα παράδοξη και μοναδική στην ΕΕ συνύπαρξη του περιβαλλοντικού αντικειμένου με τα δημόσια έργα. Καλούν τον κ. Σουφλιά και προσωπικά τον Πρωθυπουργό να αναλάβουν επειγόντως τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για τα εξής θέματα αρμοδιότητας ΥΠΕΧΩΔΕ:

1. Άμεση και χωρίς άλλες περιπλοκές ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου, κατά τρόπο που θα διασφαλίζει την προστασία του δημόσιου φυσικού πλούτου της χώρας.
2. Ορθή λειτουργία του δικτύου προστατευόμενων φυσικών περιοχών της χώρας, διαμόρφωση πλαισίου προστασίας των απειλούμενων και των ενδημικών ειδών χλωρίδας και πανίδας, δημιουργία εθνικού ταμείου για τη φύση και επαναλειτουργία με αναβαθμισμένο ρόλο της Εθνικής Επιτροπής «ΦΥΣΗ».
3. Ορθολογική και ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτινων πόρων και προστασία των ευαίσθητων υδάτινων οικοσυστημάτων από παρωχημένα και αναποτελεσματικά κατασκευαστικά έργα, όπως η εκτροπή του Αχελώου.
4. Δημιουργία κεντρικής υπηρεσίας κατεδάφισης αυθαιρέτων, και κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης.
5. Απόσυρση του σχεδίου ΚΥΑ για το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού για τον Τουρισμό και έναρξη ουσιαστικής δημόσιας διαβούλευσης για τη διαμόρφωση ενός νέου, σύγχρονου και περιβαλλοντικά βιώσιμου σχεδίου.
6. Επανακαθορισμό των κατευθύνσεων του σχεδίου Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού, ώστε να ανταποκρίνεται στις συνθήκες που διαμορφώθηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές.
7. Προώθηση συγκεκριμένων μέτρων αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των πόλεων.
8. Μέτρα για την επιτάχυνση των ρυθμών ανακύκλωσης των συσκευασιών και την εναλλακτική διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η Ε.Ε.
9. Άμεση προώθηση συγκεκριμένων μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εναρμόνιση με τη σχετική Κοινοτική νομοθεσία. Η επίτευξη των διεθνών δεσμεύσεων της χώρας πρέπει να θεωρηθεί ως ο ελάχιστος επιθυμητός στόχος για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών.
10. Διαμόρφωση και θεσμοθέτηση Εθνικής Στρατηγικής για το Περιβάλλον, η οποία θα προκύψει από ευρεία και ανοιχτή κοινωνική διαβούλευση και θα περιέχει δεσμευτικούς στόχους για κάθε υπουργείο και τομεακή πολιτική.

Οι δέκα περιβαλλοντικές οργανώσεις τονίζουν πως θα σταθούν αρωγοί σε κάθε προσπάθεια ολοκληρωμένης και ουσιαστικής αντιμετώπισης των συσσωρευμένων περιβαλλοντικών προβλημάτων της χώρας. Ταυτόχρονα όμως, θα συνεχίσουν να παρακολουθούν την περιβαλλοντική πορεία της χώρας και να στηλιτεύουν κάθε πολιτική ολιγωρία ή οπισθοδρόμηση που αποβαίνει σε βάρος της προστασίας του περιβαλλοντικού κεκτημένου.

Καλή μας αρχή!!!

Αυτή είναι η πρώτη προσπάθεια των Οικολόγων της Κοζάνης να αποκτήσουν επιτέλους ένα δικό τους ιστοχώρο.

Θέλει λίγη δουλίτσα ακόμη αλλά ελπίζω να βοηθήσουν όλοι σε αυτό.

Καλή αρχή λοιπόν!!!

ο διαχειριστής

________________________________________________
_________________________________________
________________________________